Ποιο είναι το φυσιολογικό ποσοστό λίπους;


Το ποσοστό λίπους σε κάθε άνθρωπο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Εξαρτάται από το φύλο (οι γυναίκες έχουν περισσότερο λίπος από τους άντρες), την ηλικία (αύξηση του συνολικού σωματικού λίπους με την αύξηση της ηλικίας), την κατάσταση της υγείας του κάθε ατόμου, την κληρονομικότητα και τη μέθοδο με την οποία γίνεται η μέτρηση σωματικού λίπους.Επίσης τα επιθυμητά ποσοστά λίπους στους αθλητές είναι μικρότερα από το γενικότερο πληθυσμό, 5-12% περίπου για τους άντρες και 10-16% περίπου για τις γυναίκες, αλλά μπορεί να διαφέρουν και ανάλογα με το είδος του αθλήματος.
Πολλές μελέτες έχουν δείξει σημαντική συσχέτιση ανάμεσα στην επίδοση του αθλητή και το ποσοστό Σωματικού Λίπους. Όσο υψηλότερο ποσοστό σωματικού λίπους υπάρχει, τόσο φτωχότερη είναι η επίδοση του αθλητή στα περισσότερα αθλήματα, ειδικότερα σε εκείνα που απαιτούν μεταφορά στο χώρο.

Ο μέσος άνδρας έχει περίπου 15% ολικό λίπος εκ των όποιων το 10-12% είναι αποταμιευτικό λίπος και το υπόλοιπο 3-5% είναι δομικό.
Η μέση γυναίκα έχει ολικό λίπος 20-26%, ανάλογα με τον αριθμό των παϊδιών που έχει κάνει, εκ των όποιων το 8-12% είναι το δομικό λίπος. Ωστόσο για τις περισσότερες γυναίκες (με εξαίρεση την εγκυμοσύνη) το λίπος μάλλον παρά η μυϊκή μάζα είναι που επηρεάζει περισσότερο το σωματικό βάρος. Μεταξύ της ηλικίας 30 – 60 το ποσοστό λίπους σε αγύμναστες γυναίκες αυξάνει σταθερά με μέσο όρο αύξησης 1,5 – 2% ανά δεκαετία.

ηλικια
ΠΟΣΟΣΤΟ ΛΙΠΟΥΣ %
ανδρες
γυναίκες
20-30 ετών
15-20
20-25
31-40 ετών
17-22
25-28
41-50 ετών
20-25
28-32
51 ετών και άνω
25-28
30-35
Πώς όμως το σωματικό λίπος επηρεάζει τους αθλητές και την απόδοση τους;
Η αυξημένη άλιπη σωματική μάζα οδηγεί σε βελτίωση της απόδοσης του αθλητή, ιδιαίτερα σε αθλήματα που απαιτούν μυϊκή δύναμη, ισχύ και αντοχή. Γενικά οι αθλητές με μεγαλύτερα ποσοστό άλιπης σωματικής μάζας αποδίδουν καλύτερα. Τελικά τους ανθρώπους που θέλουν να χάσουν βάρος, τους ασκούμενους, αλλά και γενικότερα τους αθλητές θα πρέπει να τους απασχολεί κύρια το ποσοστό της άλιπης μάζας και όχι το σωματικό τους βάρος. Η μεγιστοποίηση της άλιπης μάζας είναι επιθυμητή και ειδικότερα από τους αθλητές που εμπλέκονται σε δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν δύναμη, ισχύ και μυϊκή αντοχή. Η ελαχιστοποίηση της λιπώδους μάζας όπως αυτή μετράται με το Ποσοστό Σωματικού Λίπους είναι γενικά ωφέλιμη ειδικότερα για τους αθλητές, αφού αυξάνεται η απόδοση τους.

Αθλήματα που απαιτούν χαμηλό ποσοστό σωματικού λίπους:
-Σε αθλήματα, όπως ο χορός, η ρυθμική γυμναστική και η ενόργανη γυμναστική απαιτούνται χαμηλά ποσοστά λιπώδη ιστού, έτσι ώστε οι αθλητές να έχουν καλύτερη εμφάνιση, αλλά και για να μπορούν οι αθλήτριες να εκτελούν με μεγαλύτερη ευκολία την ποικιλία ασκήσεων που απαιτεί το άθλημα τους (ασκήσεις ευκαμψίας, αντίσταση με το βάρος του σώματος τους κ.Α.).
-Χαμηλό σωματικό βάρος και λίπος απαιτείται και σε ορισμένα αθλήματα, όπως οι πολεμικές τέχνες και η κωπηλασία όπου έχοντας κανείς χαμηλότερο σωματικό βάρος μπορεί να αγωνιστεί σε χαμηλότερη κατηγορία. Στατιστικά, έρευνες έχουν δείξει οτι ένας παλαιστής μπορεί να μειώσει το σωματικό του βάρος από 3 μέχρι 9 κιλά κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου και μετά να το αυξήσει από 2 μέχρι 20 κιλά!
-Χαμηλό βάρος και λίπος απαιτείται επίσης σε αθλήματα, όπως είναι τα άλματα ή οι ταχύτητες στον στίβο, αφού όσο χαμηλότερο είναι το βάρος του σώματος ενός αθλητή (σε φυσιολογικά πάντα πλαίσια) τόσο ευκολότερα μπορεί να αυξηθεί η απόδοση του.
Αθλήματα που απαιτούν υψηλά ποσοστά σωματικού λίπους:
-Αντίθετα, υπάρχουν αθλήματα όπου τα ψηλά ποσοστά σωματικού λίπους οδηγούν σε μεγιστοποίηση της απόδοσης. Μερικά από τα αθλήματα αυτά είναι: το αμερικάνικο ποδόσφαιρο, το baseball και αθλήματα στα οποία υπάρχει έντονη σωματική επαφή π.χ το σούμο. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα αυξημένα ποσοστά λίπους βοηθούν στην απορρόφηση των κραδασμών.

Συμπερασματικά:
Αγωνίσματα, όπου το χαμηλό σωματικό λίπος επηρεάζει σημαντικά την αθλητική απόδοση
-Ενόργανη γυμναστική, Ρυθμική γυμναστική, Χορός, τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων, Βodybuilding
-Αγωνίσματα με καθορισμένες κατηγορίες βάρους
-Πάλη, Τζούντο, Τae-kwon-To, Άρση Βαρών

Αγωνίσματα, όπου το σωματικό λίπος είναι λιγότερο σημαντικό
-Βόλεϊ, Μπάσκετ, Τένις, Σκι

Αγωνίσματα όπου το ψηλό σωματικό λίπος είναι αναγκαίο
-Αμερικάνικο ποδόσφαιρο, Σούμο
Η μείωση του σωματικού λίπους δεν πρέπει να γίνεται με μη επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθόδους (ροφήματα ή χάπια, σάουνες κ.α).

Επιπτώσεις που έχουν τέτοιες μεθόδοι στην αθλητική απόδοση σύμφωνα με την Αμερικανική εταιρεία Αθλητιατρικής ( ACSM) είναι:
-Μείωση του όγκου αίματος
-Προβλήματα στο καρδιαγγειακό σύστημα
-Απώλειες ηλεκτρολυτών
-Μειωμένο σύστημα θερμορύθμισης
-Εξάντληση αποθηκών γλυκογόνου με τελικό αποτέλεσμα την μείωση της αθλητικής απόδοσης.
-Σε αθλήτριες με πολύ χαμηλό σωματικό βάρος και λίπος, προκαλείται αμηνόρροια λόγω χαμηλών ποσοστών οιστρογόνων. Η αμηνόρροια οδηγεί σταδιακά σε μείωση του οστίτη ιστού με αποτέλεσμα την εμφάνιση οστεοπόρωσης σε νεαρή ακόμη ηλικία. Το σύνολο αυτό της διατροφικής συμπεριφοράς, της αμηνόρροιας και της οστεοπόρωσης ονομάζεται ‘’Αθλητική Τριάδα’’.

Ποσοστό μεγαλύτερο του 25% στους άνδρες και 35% για τις γυναίκες αυξάνει τον κίνδυνο για πλήθος νοσημάτων, όπως καρδιάγγειακά, διαβήτη, ορισμένες μορφές καρκίνου κ.α.
Όμως και ποσοστό λίπους μικρότερο του 5% για τους άντρες και μικρότερο του 10% για τις γυναίκες αυξάνει επίσης τους κίνδυνους για την υγεία, καθώς ο ανθρώπινος οργανισμός περιέχει μια απαραίτητη ποσότητα σωματικού λίπους, το οποίο είναι απαραίτητο για την διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος, την παραγωγή ενέργειας, την παραγωγή σημαντικών ορμονών, την απορρόφηση και μεταφορά των λιποδιαλυτών βιταμινών A, D, E και K, τον μεταβολισμό του σακχάρου και την παραγωγή της λιποπρωτεινικής λιπάσης (απαραίτητο ένζυμο για τον μεταβολισμό του λίπους).

Βιβλιογραφία: Αμερικανικό Κολέγιο Ιατρικής των Σπορ (ACSM)

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

25410-29500
Γ.Κούρκουλα 1 Ξάνθη 67100

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Δευτέρα 09:00-23:00
Τρίτη 09:00-23:00
Τετάρτη 09:00-23:00
Πέμπτη 09:00-23:00
Παρασκευή 09:00-23:00
Σάββατο 17:00-21:00

Facebook Feed

📣 📣Εδώ σπινάρουμε, μόνο στο Venus Exclusive Fitness Club, καθημερινά!

🔴 1 προπόνηση Spinning, 6€!
🔴 4 προπονήσεις Spinning, 20€!
🔴 10 προπονήσεις Spinning, 40€!
>> Η προσφορά ισχύει έως 31 Μαρτίου 2018!

#Spinning
#VenusFitnessFirst #ExclusiveFitnessClub #XanthiGym

Venus Exclusive Fitness Club | Τ: 25410 29500 | Γ. Κούρκουλα 1
...

View on Facebook